L.P
|
Sytuacje edukacyjne
|
Zadania dla dzieci
|
Zakładane efekty
|
Środki dydaktyczne
|
1
|
Zabawa integracyjna „Powitanie”
|
Powitanie śpiewem przez nauczycielkę oraz kolejno przez troje dzieci
|
Wskazane dziecko potrafi przejąć rolę prowadzącego
|
Zab. integracyjna ”wszyscy są- witam was”
|
2
|
Rozmowa w oparciu o ilustracje
|
Odkrywanie kolejno obrazków z ilustracjami do poszczególnych bajek
|
Opowiadają treść obrazka i odgadują tytuł bajki, nazywają głównych bohaterów
|
Ilustracje z bajek ”Kopciuszek” „Czerwony Kapturek”, „Dziewczynka z zapałkami”
|
3
|
Umieszczenie cyfr 1, 2 pod każdą ilustracją bajki
|
Wyjaśnienie , że cyfra 1 oznacza pierwsze –znane zakończenie bajki, cyfra 2oznacza inne przedstawione zakończenie tej samej bajki
|
Umieszczenie cyfr pod każdą ilustracją bajki
|
Cyfry 1, 2 do każdego obrazka
|
4
|
Inscenizowanie scenki z bajki „Kopciuszek”
|
Wybór chętnych dz. Do odegrania scenki z bajki. Podanie przez n-la treści scenki(życzliwe przyjęcie przez Kopciuszka swoich sióstr .Wybaczenie im wszystkich krzyw jakie wyrządziły Kopciuszkowi)
|
Potrafią wcielić się w role. Prawidłowo przedstawiają podaną treść
|
Treść urywka z bajki podana przez n-la, drobne rekwizyty
|
5
|
Inscenizowanie 2 wersji bajki
|
Ten sam zespół inscenizuje 2 wersje zakończenia bajki „Kopciuszek”
|
Potrafią przedstawić nowe treści
|
2 wersja bajki podana przez n-la(Kopciuszek nie wybacza siostrom i macosze ich postępowania, jest arogancki, nie zaprasza sióstr do pałacu)
|
6
|
Rozmowa na temat dwóch wersji bajek
|
Umieszczają koło pod cyfrą 1 lub 2 w zależności od tego jakie zakończenie bardziej im się podoba i uznają je za właściwsze pod względem reprezentowania postaw, emocji, uczuć
|
Potrafią ocenić dwie wersje zakończenia, uzasadnić wybór,
|
Ilustracja z bajki o Kopciuszku pod nią cyfry 1,2. Koła papieru dla każdego dziecka
|
7
|
Inscenizowanie bajki „Czerwony Kapturek” wersja pierwsza
|
Inscenizowanie treści zgodnej z zakończeniem bajki czyli ,Czerwony Kapturek rozmawia z wilkiem i naprowadza go na trop chatki babci.
|
Potrafią inscenizować bajkę
|
Fragment bajki podany przez nauczycielkę, drobne rekwizyty
|
8
|
Inscenizują bajkę „Czerwony Kapturek” w drugiej wersji
|
Inscenizowanie drugiej wersji bajki
|
Potrafią przedstawić inną wersję
|
2 wersja podana przez n-la( Czerwony Kapturek nie chce rozmawiać z wilkiem, nie jest ciekawy co ten ma mu do powiedzenia, stosuje się do rad mamy , pamięta o nich) drobne rekwizyty
|
9
|
Ocena dwóch wersji bajki ”Czerwony Kapturek”
|
Rozmowa na temat dwóch wersji bajki i ocena ich. Umieszczenie koła pod cyfra 1lub 2 w zależności od własnej oceny dotyczącej stosowania się do nakazów dorosłych i zachowania właściwych postaw
|
Potrafią właściwie ocenić zachowanie się bohaterki bajki
|
Ilustracja z bajki „Czerwony Kapturek”, koła z papieru dla każdego dziecka
|
10
|
Inscenizowanie bajki ”Dziewczynka z zapałkami”- wersja pierwsza
|
Chętne dzieci odgrywają scenkę o zmarzniętej dziewczynce , od której nikt nie chce kupować zapałek. Dziewczynka zasypia na zawsze
|
Potrafią inscenizować wybrany fragment bajki
|
Treść fragmentu bajki podana przez n-la
|
11
|
Inscenizowanie drugiej wersji bajki
|
Inscenizowanie drugiej wersji podanej przez n-la
|
Potrafią przedstawić nową wersję
|
2 wersja podana przez nauczyciela(ludzie zatrzymują się przed dziewczynką kupują zapałki , ktoś daje jej prezent gwiazdkowy a wujek przypomina sobie o biednych krewnych i zaprasza ich i na kolacje świąteczną). Charakterystyczne rekwizyty
|
12
|
Ocena dwóch wersji bajki „Dziewczynka z zapałkami”
|
Rozmowa na temat dwóch wersji bajki, ocena postępowania , wskazanie negatywnych i pozytywnych postaw społecznych
|
Potrafią właściwie ocenić postawy społeczne. Określić emocje, uczucia
|
Ilustracja do bajki „Dziewczynka z zapałkami”, cyfry 1,2; koła z papieru dla każdego dziecka
|
13
|
Informacja zwrotna
|
Określenie , które wersje bajek maja więcej kół( czy te, które wyrażają prawidłowe postawy , uczucia emocje czy te, które są chłodne uczuciowo i mają negatywne postawy. Wybór kwiata w jasnym lub ciemnym kolorze i umieszczenie go w koszu na tablicy(jasny kolor kwiata –wiem znam prawidłowe postawy; ciemny – nie znam)
|
Potrafią określić czy wiedzą jakie należy przyjmować postawy wobec innych w sytuacji pomocy słabszym; znajomości własnej pozycji w społeczeństwie; wyrabiania właściwych uczuć
|
Kosz papierowy na tablicy
|